Oedeemtherapie

vanaf 01 januari 2013 is het bij Specifiek Fysiotherapie mogelijk om een behandeling voor Oedeemtherapie te ondergaan.
In onderstaande informatie vind u uitleg over de indicaties, behandeling en de werking van de behandeling.

Oedeemtherapie (ook wel Manuele Lymf Drainage) (MLD®) toepassingen:

Wanneer Oedeemtherapie (Manuele lymfdrainage) correct wordt toegepast, heeft het een diep doch subtiel effect op het lichaam. Om dit te bereiken, moet een therapeut correct opgeleid zijn, volledig gericht zijn op de precieze van de techniek als ook de behoeften van de patient.

Manuele lymfdrainage heeft invloed op het zenuwstelsel door de sympaticus te remmen. Door dit te doen, kan oedeemtherapie effect hebben op het gladde spierweefsel geinnerveerd door de sympaticus, bijvoorbeeld in de bloedcirculatie en de lymfbanen, maar tevens ook de darmperistaltiek. Het kan een patient ook helpen bij het herstel van een chronische aandoening door het parasympatische zenuwstelsel de overhand te geven. Manuele lymfdrainage is rustgevend en ontspannen en patiënten ervaren vaak een gevoel van welzijn na behandeling.

Door een pompend en rek effect op de lymfbanen te brengen, stimuleert de Dr. Vodder methode van Manuele lymfdrainage (Oedeemtherapie) de contractie van het gladde spierweefsel in de lymfbanen. Lymfvocht wordt voorwaarts gestimuleerd en bindweefsel wordt gedraineerd.Het verplaatsen van vocht in bindweefsel (interstitieel vocht) in combinatie met verplaatsing van lymfvocht wordt bewerkstelligd door een correct uitgevoerde Manuele lymfdrainage. Door de microcirculatie te stimuleren kan Manuele lymfdrainage succesvol toegepast worden in oedemateuse condities, zoals lymfoedeem en bepaalde types van veneus oedeem.
Indirect beïnvloed het ook het immuunsysteem. Door de lymfdoorstroming te bevorderen, verwacht men de pathogenen sneller naar de lymfklieren te kunnen transporteren, alwaar ze geneutraliseerd worden.

Toepassingen oedeemtherapie
Oedeemtherapie (Manuele Lymf Drainage) kan toegepast worden in de behandeling van verschillende aandoeningen, waaronder:

– Primair en Secundair Lymfoedeem
– Veneuze Insufficientie
– Niet-bacteriele ontstekingsreacties (bv. Verstuikingen)
– Ulcera
– Dermatologische aandoeningen